Det finnes ulike retninger man kan studere og utallige utdanninger man kan ta. Lite visste jeg for tre år siden at jeg ville studere til å bli en kreativ markedskommunikatør, som også kan kalles for å være den nye ”kreative poteten”.

Denne poteten er personen som kan litt om de fleste emnene innen markedsføring, samtidig som de ser utfordringer fra en ny, og kanskje litt mer kreativ vinkel enn andre.

Men hva betyr det egentlig å være en kreativ markedskommunikatør? For å forklare deg dette blir jeg nødt til å dele tittelen opp i biter. La oss starte med ordet ”kreativ”. Hva vil det si å være kreativ? Det finnes mange ulike tolkninger om dette. Norsk Institutt for Kreativitet mener det er ”det som gir skaperglede eller tilfredsstillelsen ved å ha løst en oppgave.”

Min tolkning innenfor markedsføring og idemyldring er litt mer kompleks enn som så:

”Å være kreativ vil si å tenke utenfor boksen, se mulighetene i enhver anledning og sette sammen to eksisterende ideer for å overraske mottakeren med et sammensatt element, som de ikke visste de hadde behov for eller fantes.”

Du tenker kanskje at det var en unødvendig kompleks tolkning, men jeg føler at når man skal kalle seg kreativ, så skal man ha tenkt godt igjennom hva man legger i ordet. For å kalle seg kreativ på papiret skal kreativiteten ha en faglig tyngde, og da blir en kreativ tolkning en smule kompleks.

 

Verdens nye kreative markedsfører

Tittelen ”markedskommunikatør” er det mange som har. I dette ordet ligger forutsetninger om at personen har kjennskap til markedet. Han vet hvordan man håndterer de ulike mediekanalene og har relevant markedsføringserfaring fra sitt verv på skolen eller fra den kule deltidsjobben sin ved siden av studietiden.

Når man setter ordene ”kreativ markedskommunikatør” sammen, får man en bit kreativ vinkling og en bit nytenkende strateg. Det er kombinasjonen av disse som gjør utdannelsen og kunnskapen vi besitter til en undervurdert ressurs. Vi er med på å bygge en bro mellom en eksisterende ide eller plattform, for så å skape noe unikt i prosessen. I dagens marked må man bli flinkere på å inkludere nyskaping og innovasjon som en del av strategien.

Kanskje du er en av de som vil kapre en av de kreative potetene som uteksamineres i juni?