Hvordan skal aviser skape leserinvolvering i egne kanaler? Dette var et av spørsmålene som Schibsted stilte en gruppe studenter på idemyldring hos StartUpLabs for et par dager siden. Her kikket vi spesielt på Aftenposten sine debattsider og utfordringer de hadde mot den yngre genreasjonen av netthoder.

reading newspaper

Det er lenge siden meningsdebatt i papiravis var populært. Mye av involveringen fra leserne skjer ved at avisen deler sine artikler igjennom sosiale mediekanaler, som er med på å skape spredning av artikkelen.

Aftenposten bruker blant annet Facebook for å dele artiklene sine, men det de opplever er at debatten som dannes blir utført i kommentarfeltet på Facebook. Når bedriften bruker for eksempel Facebook som et delingsverktøy, skaper man aktivitet og innhold til Facebook og ikke til sin egen nettside. Spørsmålet blir da hvordan man skal skape verdi og aktivitet rundt egen side, og ikke bare gi verdi til andre kanaler.

Når det skrives mange saker og diskusjoner oppstår på ulike medieflater, blir det vanskelig for oss lesere å følge med på den røde tråden i saken. En skriver på Facebook, mens en annen kommenterer på Twitter (Eks: #jegharopplevd). Det er ikke enkelt å få med seg alt!

Man kan for eks. lage en funksjon på sine debattsider, som samler opp diskusjonene og gjør det ryddig og enkelt for forbrukeren å følge med. I dag samler mange unge opp informasjon ved å putte på en #, for å kunne søke opp tema. Hvordan vil vi gjøre det i morgen?

Her finnes det et ubrukt spillerom som de store avisene kan leke med. Avisene bør fokusere på å gi leserne merverdi av å lese nyheter hos akkurat deres avis. Å gi dem en unik grunn til å besøke nettsiden daglig, uten at trafikken trenger å komme via sosiale mediekanaler. Dette er mer verdt fordi man blir leseren får en personlig verdi av å gå inn på nettsiden.

Hvordan tror du vi som lesere vil følge med på diskusjoner i fremover?