Mange ønsker å komme seg så høyest mulig opp i Google-søket, og da så billig som mulig.

Man kan alltid kjøpe seg til en plass, men det er flere ting man kan gjøre for å enklere komme høyere opp i det organiske feltet.

Her er mine tips. De er ikke revlusjonerende, men helt basic for hva du kan gjøre for å strategisk, og trinnvis komme høyere opp i søkefeltet der du vil bli sett.

Gjenta ord som du vil bli søkt opp på 

Ha tekst på nettsiden som reflekterer og repeterer det du vil si. Det høres lett ut, men nevner du ofte ordene som er viktigst for deg om og om igjen? Gjentakelse av de ordene som er essensielle for nettsiden, produktet eller hva annet du vil fremme. Ved å ha en blogg eller ligende side med tekst som fremhever tips eller lar deg snakke om det du vil gjenta, så gir du nettsiden din innhold som Google tenker at søkeren vil like. Derav blir du mer relevant på de ordene du skriver om.

Link til andre sider i teksten din

Ved å linke opp andre relevante nettsider, så vil Google finne siden din veldig relevant for det søkeren leter etter. Legg til en url på de ordene der du vil gi brukeren gode eksempler, eller link gjerne brukeren videre til andre innlegg/produkter du har på din egen nettside. Dette gjør at du får en fyldig tekst, og leseren får mer relevant innhold. Se også: 5 tips til å markedsføre seg selv

Test nettsiden din

Sjekk hvordan siden din gjør det i forbindelse med SEO og «pagespeed». Google viser de mest optimale sidene først. Pass derfor på at du tester siden din for å sjekke hva du bør tenke på.

Koble opp siden din til et analyseprogram

Jeg anbefaler at du kobler opp siden din til Google analytics for å se hva de besøkende gjør, hvem de er og hvor de er når de forlater siden din. Her kan du lage en kontrollpanel som drar ut statistikk på det du er interessert i å kikke etter. På denne måten kan du få en rapport på dine besøkene og du kan analysere hvor du bør ha fokus for å optimalisere brukeropplevelsen til dine besøkende.

Tenk på leseren din

Pass på at siden er mobilvennlig, og tenk på hva leseren din vil like. Se for deg hvem du lager nettsiden til og hvordan de vil bli kommunisert til. Google liker sider som leserne finner nyttig, så jo oftere du klarer å tenke på hvem du snakker til når du lager designet eller skriver innholdet, desto mer hjelper du din egen plassering i det organiske søkefeltet.

 

Hvis du vil lese mer om hva du kan gjøre, så har Boarding Cognito en god artikkel du kan lese videre på. Les deres tips her

Ta gjerne kontakt med meg hvis du vil ha hjelp, og du vil lære mer om hva du kan gjøre for å bedre din bedrifts rangering på Google.